Exkluzivní prohlídka dobové expozice rodové umělecké sbírky a loveckých pokojů se zbrojnicí. Spatříte ty nejcennější ukázky uměleckého řemesla od 17. do 19. století – včetně nábytku, hodin, keramiky, skla, zlatnictví a zbraní. Vrcholem nově upravených interiérů je Orientální salon a zbrojnice. Prohlídky vždy v 10:00, 13:00 a 15:00 hod.
PRACOVNA KNĚŽNY MECHTILDY
Na základě historických fotografií, archivních materiálů a vědeckých studií jsme identifikovali prvky movitého vybavenÍ ze dvou pracoven kněžny Mechtildy, berlínské a chuchelenské, a vystavili je způsobem odpovídajícím co nejblíže skutečnému stavu na počátku 20. století. Věci, které se nepodařilo najít, byly nahrazeny podobnými.
Kněžna Mechtilda Lichnovská proslulá svou láskou k umění, se ve svých soukromých prostorách obklopovala předměty různých uměleckých slohů a – což v té době, zvláště v aristokratických kruzích nebylo běžné – věšela vedle sebe obrazy současných umělců a starých mistrů. Není proto náhodou, že v pracovně kněžny najdete v těsné blízkosti díla Davida Tenierse mladšího (1610-1690), Jana van Goyena (1596-1656), Andrea Vaccara (1604-1670) a Oskara Kokoschky (1886-1980), Thea von Brockhusena (1882-1919), Maxe Liebermanna (1847-1935) a nakonec Alberta Weisgerbera (1878-1915).
Ve skleněných vitrínách jsou vystaveny cenné ukázky umění Dálného východu z působivé sbírky knížete Karla Maxe a také starověké exempláře – především z okruhu egyptského umění.
KNÍŽECÍ OBRAZÁRNA
Další dvě místnosti byly adaptovány na knížecí obrazárnu. V první, přímo sousedící s pracovnou, jsou vystaveny všechny dochované obrazy z bývalé sbírky moderního umění kněžny Mechtildy Lichnovské. Mají zde zastoupení mj. tito autoři: Paula Schad- Rosse (1862-1916), Theo von Brockhusen, Waldemar Sewohl (1887-1967), Willi Geiger (1878-1971), Karl Caspar (1879-1956) a nakonec Otto Mueller (1874-1930). V současné době se jedná s velkou pravděpodobností o největší šlechtickou sbírku moderních obrazů dochovanou na původním místě v aristokratickém sídle v této části Evropy.
RODOVÁ VÝTVARNÁ SBÍRKA – SÁL UŽITÉHO UMĚNÍ
Největší místnost v prvním patře západního křídla zámku, sousedící s Galerií starých mistrů, je uspořádána jako dobová expozice rodinné umělecké sbírky. Právě zde jsou prezentovány nejcennější ukázky uměleckého řemesla od 17. do 19. století – včetně: nábytku, hodin, keramiky, skla, zlatnictví atd. Pozoruhodné jsou především unikátní vázy a džbán z 18. století z Královské porcelánové manufaktury v Míšni, umístěné na dřevěných konzolách s erby knížat Lichnowských. Jsou zdobeny reliéfními květy a větvemi kaliny (něm. Schneeball). Za pozornost stojí i velká porcelánová postava sv. Václava, patrona České země – dílo vynikajícího sochaře Johanna Joachima Kaendlera (1706-1775), považovaného za jeden z nejcennějších příkladů míšeňského umění 18. století v České republice.
„ORIENTÁLNÍ“ SALON – SETKÁNÍ ZÁPADU S VÝCHODEM
Vrcholem nově upravených interiérů je Orientální salon. Vznikl z potřeby představit širokému publiku bohatou sbírku umění Dálného a Blízkého východu z historických sbírek knížat Lichnowských. S přihlédnutím k tomu, že asijské umění jimi nebylo vystavováno jako součást samostatné muzejní sbírky, ale pouze doplňovalo vybavení zámkových místností, byla tato místnost upravena jako reprezentativní obývací pokoj. Inspiračními zdroji byly Nizozemský salon a Erbovní sál v severním křídle hradeckého zámku a také apartmá na německé ambasádě v Londýně, kde knížecí pár pobýval v letech 1912-1914, kdy Karl Max působil jako německý velvyslanec. Bystré oko si rychle všimne, že v našem salonu je Evropa zastoupena bohatě vyřezávaným a zlaceným nábytkem (stůl, křesla, sedačka a konzoly) a prvotřídními obrazy starých mistrů, zatímco Daleký východ reprezentují černé lakované skříně, hedvábné tkaniny, válečnické kostýmy, zbraň a porcelán, zatímco na Blízký východ především koberce a inkrustované stolečky.